Studium vybraných vlastností anorganických materiálů sledovaných za vysokých teplot
SP/201078
Předmětem výzkumu v rámci projektu je získání nových fyzikálně-chemických poznatků při studiu vybraných anorganických materiálů. Pozornost bude zaměřena zejména na: a) anorganické oxidické taveniny na bázi CaO, Al2O3 a SiO2 (tvořící základ licích prášků), u kterých budou studovány povrchové vlastnosti metodou ležící kapky včetně teplotních a koncentračních závislostí. Současně s experimentálním výzkumem budou teoreticky rozpracovány matematické modely pro predikci povrchového napětí sledovaných systémů. b) anorganické systémy na bázi Fe-C, u kterých budou metodou DTA studovány termofyzikální vlastnosti (např. teploty a entalpie fázových přeměn) v závislosti na změně rychlosti ohřevu/ochlazování, především ve vysokoteplotní oblasti (nad 1300°C). Na základě výsledků budou rozpracovány matematické modely pro popis kinetiky sledovaných fázových přeměn. Získané výsledky a nové poznatky přispějí k rozvoji poznání v oborech chemická metalurgie, materiálové vědy a inženýrství a v příbuzných oborech. Výsledky mohou být také využity v technické praxi k optimalizaci procesů odlévání ocelí.
2010