O studijním programu
Obor vytváří podmínky pro přípravu odborníků v oblasti tepelné techniky a keramických materiálů. Studenti jsou seznámeni s progresivními technologiemi v odvětvích energetiky, vytápění, plynárenství, optimalizace tepelných zařízení, stavební a žárovzdorné keramiky, izolačních a kompozitních materiálů. Moderně koncipována výuka je podpořena technicky vyspělým laboratorním zázemím včetně sofistikovaného programového vybavení. Studenti mohou své znalosti rozvíjet prostřednictvím účastí na řešení výzkumných projektů a stáží na zahraničních univerzitách.
Absolventi mají schopnost samostatného rozhodování, tvůrčí a inovační dovednosti a uplatňují se na technických a manažerských pozicích, jako energetici, technologové, projektanti tepelných zařízení, odborníci ve státní správě, nebo jako pracovníci vědeckovýzkumných týmů. Uplatnitelnost absolventů je dána trvalou poptávkou ze strany zaměstnavatelů v rámci celé ČR i v zahraničí.
Uplatnění absolventa
Absolventi oboru se stávají odborníky v oblasti tepelné techniky a keramických materiálů, kteří jsou schopni zastávat pozice, u nichž se vyžaduje schopnost samostatného rozhodování při řešení problémů v uvedených oblastech a dále pozice, u nichž je vyžadována tvůrčí a inovační schopnost a pozice pro vedení kolektivů pracovníků.
Cíle studia
Navazující magisterský studijní obor Tepelná technika a keramické materiály navazuje na bakalářský studijní obor stejného názvu. Oborové předměty, oproti bakalářskému oboru, kladou větší důraz na teoretickou podstatu probírané problematiky a na důkladné ozřejmění vzájemných souvislostí získávaných znalostí. Součástí oboru jsou, kromě předmětů z oblasti tepelné techniky a keramických materiálů, také předměty z oblastí metalurgie oceli a neželezných kovů, tváření materiálů, slévárenství, materiálového inženýrství, ekonomiky a řízení jakosti.
Cílem studia na oboru je výchova odborníků, kteří jsou schopni řešit problematiku získávání, využívání a hospodaření s energií, převážně tepelnou a to i z netradičních zdrojů. Souběžně je cílem oboru příprava odborníků v oblasti keramických materiálů, kteří jsou schopni inovovat technologii jejich přípravy, rozhodovat o aplikaci materiálů v konkrétních podmínkách. Absolventi oboru jsou připraveni navrhovat tepelně technická zařízení zejména z hlediska úspor energie a materiálové skladby s ohledem na ekologické a ekonomické aspekty.
Odborné znalosti absolventa
• Absolvent umí charakterizovat technologii výroby železa a oceli, slévárenskou technologii i technologii tváření železných i neželezných kovů. Ovládá principy technologie výroby železa a oceli, slévárenské technologie a technologie tváření materiálů.
• Absolvent je seznámen s podstatou spalovacích procesů, modelováním tepelných procesů a zařízení, bilancemi a optimalizací tepelných zařízení, využíváním odpadní energie, určováním tepelných ztrát a možnostmi jejich minimalizace.
• Absolvent má poznatky o surovinové základně, výrobních postupech, aplikaci, zkoušení a hodnocení žárovzdorných a tepelně izolačních keramických materiálů. Zná postupy při návrhu a realizaci konstrukcí ze žáruvzdorné keramiky. Je seznámen s progresivními technologiemi výroby a aplikací skla a tradičních keramických materiálů.
Odborné dovednosti absolventa
Absolvent umí samostatně řešit komplexní úkoly v oblastech souvisejících s hospodařením s energií či keramickými materiály, včetně posouzení environmentálních a ekonomických rizik plynoucích z uvedených činností.
Absolvent je schopen
• Navrhovat progresivní tepelné agregáty včetně volby způsobu vytápění, druhu výměníků a vyzdívek.
• Využívat moderní metody teoretického a experimentálního výzkumu v oblasti tepelných procesů nebo při determinaci vlastností a struktury keramických systémů.
• Při řešení problémů využívat metod statistické analýzy i numerických simulací a základní principy manažerské ekonomiky.
Obecné způsobilosti absolventa
Absolvent disponuje v dostatečné míře tzv. soft skills dovednostmi, je schopen samostatně získávat, zpracovat a vyhodnotit poznatky získané z informačních zdrojů, je schopen vytvářet vlastní názory na řešené problémy a ty prezentovat, je připraven pro týmovou práci.