Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Název projektu
Rozvoj metod a nástrojů zlepšování v systémech managementu kvality.
Kód
SP2014/56
Předmět výzkumu
Zvyšování schopnosti plnit požadavky (potřeby a očekávání) zákazníků i dalších zainteresovaných stran je jedním z hlavních faktorů konkurenční schopnosti organizací a jejich uplatnění se na trhu. Za tímto účelem je nezbytné, aby organizace neustále rozvíjely a zlepšovaly systém managementu kvality. Tzn. ten systém řízení, který se zaměřuje na zabezpečování kvality, resp. na plnění požadavků zákazníků a dalších zainteresovaných stran. Proto by měly organizace v rámci svých procesů systému managementu kvality realizovat činnosti zaměřené na identifikaci požadavků, navrhovat, vyvíjet a následně v řízených podmínkách realizovat a poskytovat produkty, které identifikované požadavky naplňují. Současně je nezbytné, aby produkty a procesy jejich realizace byly neustále monitorovány a analyzovány z hlediska možných odchylek od požadovaného stavu s cílem návrhu a realizace opatření, které těmto odchylkám předcházejí nebo je následně odstraňují. Protože se v čase mohou měnit i potřeby a očekávání zákazníků, je navíc nutné tyto změny identifikovat a provádět relevantní zásahy do procesu a odpovídající změny produktu. Tyto aktivity managementu kvality představují neustálé zlepšování kvality v systémech managementu, při jejichž realizaci se využívají různé přístupy a celá řada vhodných metod a nástrojů managementu kvality. Tento projekt se bude zaměřovat na rozvoj čtyř vybraných přístupů, metod a nástrojů s cílem zvýšit jejich efektivnost při naplňování požadavků. První oblastí jsou analýzy tzv. nákladů na životní cyklus (Life Cycle Costs). Tyto náklady představují v managementu kvality a spolehlivosti velmi zajímavou a důležitou koncepci. Od těchto nákladů se odvíjí cena nabízeného produktu, která je jedním z neodmyslitelných požadavků zákazníků na produkt. Proto znalost těchto nákladů a jejich vývoj může významně přispět ke spokojenosti zákazníků a případně i k následnému zlepšování kvality produktu.. Normou ČSN EN 60300-3-3:2005 jsou definovány jako celkové náklady na produkt v celém životním cyklu. Význam objektivního měření těchto nákladů u technických systémů je kromě jiného v tom, že: a) v etapě návrhu a vývoje těchto produktů umožňuje zavčas přijímat opatření ke snižování celkových výdajů uživatelů, b) ve fázi nákupu těchto systémů mohou být použity jako klíčové ekonomické hledisko při výběru a hodnocení dodavatelů. Zmíněná norma ČSN EN 60300-3-3:2005 popisuje pouze obecný postup při analýzách nákladů životního cyklu, podrobná metodika sledování a vyhodnocování jednotlivých položek těchto nákladů však zatím rozpracována nebyla. Druhou oblastí, která může přispět k zabezpečování a zlepšování kvality, jsou statistické analýzy souborů s malým rozsahem. Statistická analýza malých výběrů je v literatuře poměrně okrajové téma. Je totiž zřejmé, že výsledky analýzy malých výběrů jsou značně nejisté, a jsou zatíženy poměrně velkou mírou nejistoty. I přesto jsou v běžné praxi situace, kdy získat větší množství dat je nemožné. Tato situace může nastat z důvodu časového, nebo častěji ekonomického. Je totiž běžné, že výroba nemá dostatek finančních prostředků na získání většího množství dat. Dále bude v projektu rozvíjena aplikace jedné z metod analýzy rizika možných vad (FMEA), která se ve fázi návrhu a vývoje produktu zaměřuje na optimalizaci navrhovaného produktu, resp. procesu, z hlediska jeho schopnosti plnit požadavky zákazníků. V současné době je využití této metody značně rozšířené v řadě organizací a její použití se stalo pevnou součástí návrhu nových produktů. Nicméně s její aplikací jsou spojovány i určité nedostatky, které se projevují zejména s jejím přílišným zjednodušením a vysokou mírou subjektivity. Stávající přístup je založen na bodování omezeného počtu kritérií a neumožňuje pracovat s rozdílnými váhami jednotlivých kritérií a jejich vzájemnými vazbami. Už řešení projektu SP/201052 poukázalo na možnost rozšíření kritérií pro hodnocení rizika možných vad o ekonomické hledisko jejich možného výskytu a další kritéria je možné identifikovat zejména v zahraničních publikacích. Pro zmírnění subjektivity a zohlednění rozdílných vah jednotlivých kritérií a jejich vzájemných vazeb bude analyzována možnost kombinace metody FMEA s vícekriteriálními rozhodovacími metodami (AHP, ANP, apod.). Předcházející oblasti se zaměřují zejména na zvyšování schopnosti plnit požadavky zákazníků. Nicméně v současné době se stále více dostává do popředí zájmu moderních a prosperujících podniků společensky odpovědné chování směrem ke všem zainteresovaným stranám (externím i interním). Jedním ze základních principů je zde hodnocení spokojenosti pracovníků. Hodnocení spokojenosti pracovníků má dopad na celkovou úroveň podniku a jeho vnímání okolím. Význam této manažerské činnosti je nejen prověřen dlouholetou praxí úspěšných podniků, ale je zároveň i součástí moderních metod měření úspěšnosti a konkurenceschopnosti na trhu (jedním z těchto nástrojů je např. EFQM model excelence). Smyslem hodnocení je zjistit úroveň motivace a loajality pracovníků jakožto jednoho z významných konkurenčních prvků podniků na trhu. Lze je provádět pomocí vhodně zvolených metod a nástrojů ve všech oblastech činnosti podniku. V projektu bude kladen důraz na výše uvedenou oblast společenské odpovědnosti podniků.
Rok zahájení
2014
Rok ukončení
2014
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Kategorie
SGS
Typ
Specifický výzkum VŠB-TUO
Řešitel
Zpět na seznam