Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Alternativní výpaly keramiky

Alternativní výpaly keramiky
Keramika je materiálem, ke kterému kromě nových technologií zpracování neodmyslitelně patří i tradiční postupy...

Nedávno jsme přinesli aktualitu o speciálním školení 3D tisku keramiky, kterého se účastnili zaměstnanci Katedry tepelné techniky. Kromě moderních trendů se však na této katedře zabývají i tradičními postupy zpracování tohoto krásného materiálu. Více nám k tomu řekla Ing. Hana Ovčačíková, Ph.D., jejíž pozornost je v poslední době směřována mimo jiné na možnosti alternativního výpalu keramiky - společně s kolegou doc. Ing. Markem Veličkou, Ph.D. se zúčastnili školení těchto unikátních postupů:

 

"Keramika se dnes vypaluje v elektrických pecích a to periodicky nebo kontinuálně. Keramické produkty jsou dokonalejší, rozmanitější a i svými vlastnostmi jsou používány napříč všemi odvětvími. Pro dokonalý produkt jsou přesně nastaveny suroviny, granulometrie, vypalovací křivky, technologie zpracování, povrchové úpravy. Jak to bylo dříve? První výrobky z hlíny nebyly ještě pálené, proto byly primitivní a jejich životnost nebyla příliš dlouhá. Další vývoj lidstva ukázal, že pokud se hlína vypálí, dostane člověk do rukou výrobek tvarově stálý a trvalejší, pevnější, ale křehčí. Tento jednoduchý, ale zásadní počin ovlivnil její další vývoj a nastartoval éru technologického rozvoje keramiky. Podstata je dodnes neměnná, ale technologicky a funkčně jsme v oblasti keramických materiálů už opravdu daleko. Na druhou stranu dnešní společnost je už možná trochu unavená s „přetechnizování“ a tak utíká a hledá relax, a to v mnoha podobách. Platí to i u keramiky. Jedním ze způsobu (dnes velice oblíbeným) je výpal keramiky dřevem. Takový nejznámějším je asi keramika Raku, Raku-yaki, (potěšení, pohodlí) používaná při čajové ceremonii. Tato technika pochází z Japonska a sahá až do konce 16. století.  Dnes se můžeme setkat s obdobnými technikami Raku, které si keramici „ladí“ dle svého vlastního pojetí. Podstatou této metody je, že se výrobky vytahují z pece žhavé speciálními kleštěmi. Takto žhavé výrobky mohou pomalu zchladnout, nebo mohou být dále dotvářeny. Existuje mnoho způsobů jak docílit výsledného efektu.  Cílené teploty jsou nižší, a to v rozmezí od 650 - 1000 °C.  Ale záleží opravdu na tom, jaké suroviny se použijí a jsou technickou jdete. Jako první jsme si na školení mohli vyzkoušet techniku Raku, kdy žhavý  naglazovaný výrobek vytahujete při cca 900 °C a následně jej zasypete pilinami.  Druhou metodou, kterou jsme si vyzkoušeli, byla  tzv. Horsehair Raku, kdy se žhavý povrh dekoruje koňskými žíněmi, pírky apod. Po schlazení se výrobky umyjí od zbylách pilin a nečistot z pece a to v obou výše zmiňovaných v případech.  U metody Horsehair se ještě musí výrobky leštit. Jiné možnosti raku techniky jsou např. Naked raku (nahá technika umožňující dosáhnout úžasných vzorů), Raku dolce (speciální engobou z železitých hmot obsahujících dostatek draslíku a sodíku), Obvara (používá se směs mouky, droždí a vody). U všech výše jmenovaných alternativních výpalů jde o neopakovatelný zážitek, protože nikdy nevíte, jak to vlastně dopadne a jakého efektu u výsledného produktu dosáhnete. Nicméně tato keramika je velice originální, jiná a živá. Pokud chcete zkusit opravdu něco netradiční doporučuji si tyto metody vyzkoušet. Nemusíte být talenty, protože tady nemáte co zkazit."

 

Hana Ovčačíková, Marek Velička

Katedra tepelné techniky

Vloženo: 1. 9. 2020
Kategorie:  Aktuality
Zadal:  Administrátor
Útvar: 600 - Děkanát FMT
Zpět